Feb 12, 2013

The Simple Logic of The Need to Reform of Mathematics Education in Indonesia




By. Marsigit
Mixing from value beliefs and empirical evidences, there are currently demands in Indonesia, that any educational reform should handle the issues of: (a) how to promote interactive curriculum rather than instrumental curriculum, (b) how to promote student centered approach rather than teacher centered approach, (c) how to promote students’ initiation rather than teacher’s domination, and (d) how to promote simple and flexible curriculum rather than crowded and tight-structured curriculum. While in term of observable good practice, there were demands that teachers need to have a chance to reflect their teaching in such a way that they may move from older paradigm of teaching to the new one. Teachers may move from emphasizing the “teaching” to emphasizing the “learning”; they may move from the act of “transferring teacher’s knowledge” to “constructing students’ knowledge”.

2 comments:

  1. Rizqi Nefi Marlufi
    13301241035
    Pendidikan Matematika Internasional 2013

    Jika berbicara menganai sistem pendidikan di Indonesia memang tidak ada habisnya, kita tahu bahwa kurikulum pendidikan di Indonesia sering berganti. Disinilah terkadang kurikulumnya bagus tetapi kesiapan dari semua pihak yang belum terpenuhi sesuai dengan rencana, salah satunya adalah guru atau pendidik. Guru atau pendidik ini harus dapat mengubah cara mengajar mereka menjadi lebih student center dari yang tadinya teacher center dan guru harus menekankan bagaimana perbedaan mengajar dan mendidik sehingga tujuan pembelajaran yang sesungguhnya bisa tercapai yaitu bukan mentransfer ilmu namun adalah memfasilitasi siswa untuk mengkonstruk pengetahuan mereka.

    ReplyDelete
  2. Nur Anisa Dika Maharani
    13301241030
    Pendidikan Matematika I 2013

    Membicarakan soal reformasi pendidikan di Indonesia memang tidak akan ada habisnya. Perubahan dari sistem yang lama ke yang baru memang membutuhkan waktu. Sekarang bagaimana caranya agar kurikulum interaktif, pembelajaran berpusat pada siswa, inisiasi siswa dan kurikulum sederhana dan fleksibel dapat dipromosikan dan dilaksanakan dengan baik. Perubahan seperti itu diharapkan dapat memperbaiki kualitas pendidikan di Indonesia agar mampu sejajar dengan negara lain yang lebih maju.

    ReplyDelete


Note: Only a member of this blog may post a comment.