Mar 25, 2013

Dialog Internasional 6 Pendidikan Matematika




LinkedIn Groups
Math, Math Education, Math Culture

Follow G Donald
The current issue for "Focus on Mathematics and Pedagogy" is now online.


Zor Shekhtman:
Marsigit, you are right. Students must be actors in the process of learning. The best I can do using Internet as a tool without personal contact with students is (1) present a lot of problems without solutions as notes to video lectures, (2) present solutions in my video that corresponds to notes, asking students to try to solve the problems themselves before and after watching the video and (3) had students to take exams for each topic scoring their answers. If there is any better way to get students involved via Internet, I'd appreciate any suggestion. Meanwhile, encouraging students to solve problems themselves before and after the corresponding lecture seems as a good idea and exams for registered students do force them to be actors.  I'd like to mention that Unizor was designed with a supervised study in mind. A parent in an environment of homeschooling or a teacher in a flipped classroom environment should supervise the process enforcing what I just said - solving problems before and after each lecture, where solutions are explained, and taking exams with comparing the score with theoretical maximum.


Marsigit Dr MA:

@Zor Shekhtman: Thanking for the response. I think you are right, and I also understand the limitation of such media using internet without personal contact with students. As I said before that your programs are very useful also to support the students' effort in learning math and they are also useful for the teachers and the parent as well. We may get some inspirations by employing or watching your on line VTR. Further, they also meet with the principles that education needs various resources of teaching and learning.

However, I may pose the very basic and latent mass spreading phenomena of not good teaching practice of math anywhere in the world that most of the teachers implement delivery method of teaching while usually the teachers themselves ultimately are the actors of activities. The students are perceived permanently to be the passive objects; they have no initiation. They are always expecting something that initiated by the adult/teacher. Ultimately, it forms a culture in which the students are always depend on the adult/teacher. That is why I purposely blow up the phenomena in order that people who have authority or skill in developing technology are aware about this situation and always find out the solutions.

So you may agree with me that at every single event of teaching learning of math, the most crucial problem is how to empower the students, to facilitate them in order they prepare their learning (aperseption), discuss actively in a certain small group, expose their ideas and find their conclusion by themselves. Hence, I still look at the important role of Unizor programs by improving its approach to be more students' oriented. Why should you yourself who are the actor in the video? Why don't you try the produce video in which e.g. there is a brilliant student who is trying to solve some math problems; or there are some younger students who are discussing how to find out math solution; or maybe you may produce such kinds of interactive programs in which the students may expects some response by employing the programs. Again, I wish to congratulate of your great efforts and apologize for my provocation. Thank you.

Dr. Narayan Ch Ghosh:
I have written number of article on Folk Mathematics. One of my student has done Ph.D. on Folk Mathematics. New methodology can be developed keeping ideas of Folk Mathematics. Do you believe it. Pl. see my articles on published in a journal of Kalyani University and another in a journal of Rabindra Bharati University. Using google.com or Scribd.com you can see those.

G Donald Allen:
I do believe there is a lot of folk mathematics about. After all, the ancient Egyptians and Babylonians seemed to student mathematics this way, from an intuitive and practical viewpoint without the requirement of rigor. I had always thought of folk mathematics as expedient and transitory, before until correct and rigorous mathematics could be established. It would be most interesting to see the most advanced examples of correct folk math there are. This brings to fore another point. In your list of five basic topics in "FOLK-MATHEMATICS STUDY", i) Cultural basis, ii) Ways and means of presentation, iii) Duration of presentation, iv) Achieved knowledgeand its basis, v) Transfer process, where do you place "correctness?" The main problem I see with this informal mathematics is that once it becomes rooted in the consciousness of established procedure, it is most difficult to root it out.
 
Marsigit Dr MA:

@Narayan & Donald: Pure Mathematicians should do their best in Folk Mathematics. However, Folk Mathematics and Folk Math Education are totally different. The problem is when Pure Mathematician try to force to produce and employ Folk Math Educations. The cultural basis for Folk Math is the life of Pure Mathematician in the past; while the cultural basis of Folk Math Education is the life of students presently. Why Pure Mathematician strive to dominate and legitimate current practice of math educ? Because they use very simple logic " Mathematics first, and then everything - Mathematics first and then Education". This is the dangerous and very bad assumption that make very bad also in the practice of math teaching. The is actually the only one reason why the implementation of math teaching at school have always a problems. I wish to say "Stop from now on the domination of pure mathematician in primary and secondary math education". Let education practitioners speak about their math teaching. Let math teachers improve their own teaching without much intervening by University Professor or by Pure Mathematician. Let them discuss, communicate, interact, in their community independently. Thank's


Five Guiding Principles of Mathematics Education
It's high time we put grand ideas back into mathematics curricula.
Article link: http://www.eimacs.com/blog/2012/08/algebra-is-not-the-problem-part-2/.

Bradford Hansen-Smith:

Marsigit, of course any discussion of math is about concepts and methods, those are ideas fundamental to any educational objective. I am talking about principles that are inclusive of math and everything else (maybe you are too, I am unclear on that.) Math is not about anything if it is not about everything. Comprehensively there is no differentiation between math for adults and math for younger students except for the levels of increasingly abstract nature of the language, years of experience, and the tools. It then makes sense to differentiate levels of growth, the principles do not change. If we understood the principles by a logical tracing back of mathematical functions to origin we would find the same principles for all differentiated objects and for all levels of learning. This must include " INTENSIVITY and EXTENSIVITY" as a function of duality.

I do not understand what you have said, “the nature/principle is the generality in its dimension,” or how you are using the word dimension. The nature of an object is reliant on the principles underlying the generation of the object, regardless of how many imagined dimensions. I see nature and principle as different concepts. Before the discovery of math what gave direction to the nature of math? Is not pattern foundational to math that gives clarity to both young student and adult mathematician? Is pattern a principle or is it the nature of what is principled?

Marsigit Dr MA:
@Bradford: It seems we are agree on many things related with math educ./teaching. However may I smooth your notion "Comprehensively there is no differentiation between math for adults and math for younger students". I revise it as "It is not COMPREHENSIVELY but IDEALISTICALLY there is no differentiation between math for adults and math for younger students". It was Plato who has this ideas. However, your notion " except for the levels of increasingly abstract nature of the language, years of experience, and the tools", was related to Aristotelian notion. Again you posted the notions of Plato's school by saying " the principles do not change. If we understood the principles by a logical tracing back of mathematical functions to origin we would find the same principles for all differentiated objects and for all levels of learning."

Philosophically you look to be confused by mixing the existing school of Platonism and Aristotelianism.

As we know that pure math is in line with Platonism; and school math is in line with Aristotelian-ism. Both they have their own schools. The most important is that the educator should understand their position. Pure Mathematicians strive to legitimate Platonism at schools (although most of them do not aware of this); they just implement what they are able to do as mathematician. It is wrong; and from the early of history, Aristotelian was the first man who confront Plato. Socio-constructivist has tried to wake up all of us to start to move to develop math educ based on the nature of students learn math.

Bradford Hansen-Smith:
Marsigit, do not assume I have your knowledge, educational background or teaching experience because we have agreement. To say I am philosophically confusing Aristotle and Plato has no meaning for me. I have not read either and have no idea about the academic schools that have grown up around them. What I have expressed is my own understanding about math and education that comes from experience folding circles and working with student over the years. I feel no obligation to move through the present bringing along what belongs to the past. There are plenty of people doing that.

I do not think Aristotle or Plato folded circles, so you cannot use them or the difference between them to criticize my position. Please do not try to "smooth" over what I have said, or think that your words better reflect thoughts I have about my own experiences. The word “comprehensive” is exactly what I mean. Inclusive refers to syntheses and in referring to the whole I mean a process of revelation about relationships between parts. Whether my students are 5 yrs of 80 yrs we do the same folds and observe what is happening, discovering the patterns and principles that function throughout the mathematical spectrum. I understand the circle as a unit, and also as the only demonstration of unity, which belongs only to the Whole.

I do not know what socio-constructivist believe, but if understanding how the child learns math is based on the studies of scientific methods then we have learned nothing about how we learn. What information gained may be important, but it is not enough to make decisions about methods and curriculum for educating generations of children, particular when we are greatly in need of alternate ways of thinking about what is precariously in place.

Marsigit Dr MA:
@Bradford: I think your Wholemovement is amazing. I found some similarities principle both in your Wholemovement and students' constructing math concepts. Further I may add one more similarity i.e. in peoples' constructing their life. Although they have different scope or dimension. The first is the smallest and the last is the greatest scope. It means that your Wholemovement it is not enough to construct math concepts; and constructing math concepts is not enough to construct their life. You may say that I am talking about dimension of constructing life. Why do you have the smallest dimension here? And what happened? The reason is about REDUCTION and EXTENSION. Reduction consists of SIMPLIFICATION. And in the simplification there is ELIMINATION. Elimination is the most dangerous phenomena in (math) education. So that's why your Wholemovement has also limited access in contributing to math teaching except that you move to implement the principle. I see that you are talking with me is such kind of movement; so I am waiting for its extensive contribution. All of that is my ideal. As you also have your ideal.

There is a huge distance between Adults Math and Young's Math. If math educators do not see the distances, they surely have a pedagogic problems. According to Realistic-ism, the lowest level of math is Concrete Math and the highest math is Formal Math. Between the two there are the Model of Concrete Math and the Model of Formal Math. So there is a stage (dimension) for the students to learn math. Thank's



30 comments:

  1. Banyak sekali berbagai media pembelajaran yang dapat dikembangkan dan digunakan guru pada saat pembelajaran matematika berlangsung. Namun media yang telah disiapkan untuk pembelajaran haruslah efektif dan pengaksesan ke media tersebut mudah. Pada diskusi diatas saya tertarik mengenai “folk mathematic study”. Pelajaran matematika pada sekolah menegah untuk siswa (anak) bukan untuk orang dewasa (matematika tingkat tinggi), pengajarannya untuk dapat dipahami anak pun rumit, tidak sesederhana yang dipikirkan oleh ilmuan matematika murni. Karena itu, perlu halnya bahwa yang berkontribusi dalam pengembangan kurikulum matematika di sekolah adalah orang-orang yang memahami pendidikan matematika untuk siswa (anak-anak).


    Nama : Frenti Ambaranti
    NIM : 17709251034
    Kelas : S2 Pendidikan Matematika B

    ReplyDelete
  2. Shelly Lubis
    17709251040
    S2 P.Mat B

    Assalamu'alaikum wr.wb

    school mathematical concepts and adult mathematical concepts (pure mathematics) is diferent, as presented by sir Marsigit in several articles. I conclude that the school mathematical concepts are derived from pure mathematical concepts that are then packaged to become more friendly for students. for example the concept of limits. In college, the concept of limits uses high definition, involving delta and epsilon and requires a high level of understanding. then in school mathematics, the concept of this limit is packaged in such a way that it becomes more friendly for students using different approach values.

    ReplyDelete
  3. Gina Sasmita Pratama
    17709251003
    S2 P.Mat A 2017

    Thank you sir for your posting.
    Mathematics should be taught by maximizing student activity in the learning process. That way, students feel directly the process of learning mathematics. The process of learning mathematics perceived directly by students will imprint on students. If the process of learning mathematics imprint on students themselves then the knowledge will be stored in students well. So, do the student-centered mathematics learning process.

    ReplyDelete
  4. Gamarina Isti R
    17709251036
    Pendidkan Matematika Kelas B (Pascasarjana)


    Di awal elegi ini membahas bagaimana aplikasi pembelajaran matematika menggunakan video. Menurut saya apabila pembelajran menggunakan video terdapat kelebihan dan kekurangan, sama seperti yang telah disampaikan untuk kelebihannya yaitu akan adanya pemerantaan contoh yang baik dalam mengajar di mana siswa yang mencari sendiri matematika, saat siswa ingin benar-benar belajar matemtika dia akan mau mengikuti apa yang difasilitasi guru dalam video tersbeut seperti membentuk kelompok, mendiskusikan dengan kelompok, kemudian membahasnya untuk ditemukan kesimpulannya. Namun bagi siswa yang tidak memiliki keinginan belajar, video ini dapat menjadi kelamahan karena tidak ada pengawasan dari guru maka bisa saja siswa tersbeut tidak melakukan kegiatan matematika, selain itu tidak adanya interaksi sosial antara siswa dan guru yang juga dapat mempengaruhi psikologi mereka.

    ReplyDelete
  5. Rahma Dewi Indrayanti
    17709251038
    PPS Pendidikan Matematika Kelas B

    Proses pembelajaran matematika pada sekolah dasar dan menengah adalah langkah awal untuk mengenalkan matematika pada anak. Matematika adalah hal yang sederhana, ada dan sekaligus melekat pada kehidupan sehari-hari. Pola pikir anak pada usia ini masih sangat sederhana, mereka akan mudah untuk menangkap informasi tertentu saat mereka dapat menemui contoh langsungnya dalam kehidupan sehari-hari. Disini jelas membuktikan bahwa dalam proses pembelajaran diperlukan metode/model perbelajaran adan media pembelajaan yang sangat tepat. Sangat tidak dikehendaki saat proses pendidikan matematika pada tahap ini langsung mengacu pada rumus dan definisi seperti pada jenjang universitas. Guru sudah jelas paling berpengaruh didalamnya, karena gurulah yang paling mengetahui dan paham apa yang dibutuhkan siswa dan potensi apa yang ada dalam siswa.

    ReplyDelete
  6. Luthfi Nur Azizah
    17709251002
    PPS P.Mat A

    Thank you before, Sir. I agree with you that there is a distance between pure Mathematics and School Mathematics. A teacher may understand mathematics as pure science. But for children, there is no pure mathematics. The teacher need to understand pedagogy to deliver mathematics for children. This pedagogy will help teachers to understand students' cognitive development. School mathematics is taught from the lowest stage and adapted to the student's age, and also not suitable when formal mathematics is taught in children.

    ReplyDelete
  7. Ilma Rizki Nur Afifah
    17709251020
    P. Mat A S2 UNY

    Belajar matematika merupakan sebuah proses. Sya setuju bahwa belajar matematika itu seperti biji yang tumbuh, dimana pengetahuan siswa dapat tumbuh dengan berbagai cara (kreatif), mandiri, dan inovatif.Bukan hanya konsep atau rumus yang didapat, namun bagaimana proses menemukan konsep tersebut.
    Matematika merupakan ilmu luas, dari yang dasar sampai yang kompleks. Oleh karena itu, dalam proses pembelajarannya juga perlu berjenjang dan berkelanjutan. Dalam tingkat dasar, matematika hendaknya diajarkan secara kongkrit sehingga lebih mengena di benak siswa. Berbeda dengan matematika untuk siswa tingkat menengah. Matematika diajarkan dengan lebih abstrak karena mereka mulai mampu memikirkan hal yang lebih abstrak dan melatih siswa untuk berpikir kreatif.

    ReplyDelete
  8. Irham Baskoro
    17709251004
    S2|Pendidikan Matematika A 2017|UNY

    Saya sangat setuju dengan pesan yang disampaikan Prof :“Stop from now on the domination of pure mathematician in primary and secondary math education.” Para guru matematika seharusnya memperbaiki cara mengajarnya agar terhindar dari matematika yang sifatnya abstrak atau hanya melibatkan rumus-rumus, simbol, dan notasi. Mari kita sebagai guru matematika untuk terus belajar menggunakan metode-metode pembelajaran yang konstruktif dan kontekstual tentunya. Selain itu, sebagai guru, kita tidak hanya mengajar matematika semata, melainkan semampu mungkin membuat siswa cinta terhadap matematika.

    ReplyDelete
  9. Septi Yana Wulandari
    17709251031
    S2 Pend. Matematika B

    Matematika sekolah dengan matematika murni itu dua hal yang sangat jauh berbeda. Matematika murni tidak cocok diterapkan untuk pembelajaran siswa matematika siswa disekolah. Maematika sekolah itu bersifat konkrit dan matematika murni itu sifatnya abstrak. Matematika murni ini diluar jangkauan kemampuan kognitif anak. Untuk itu sudah seharusnya para matematikawan berhenti untuk mengintervensi guru mengenai proses pembelajaran matematika di sekolah. Biarkanlah guru menggembangkan potensi paedagoginya sehingga mampu berinovasi membuat proses pembelajaran menjadi lebih memanusiakan pesera didik. Terimakasih

    ReplyDelete
  10. Junianto
    PM C
    17709251065

    Harapan bahwa siswa sebagai aktor dalam pembelajaran masih ada dan akan terus ada jika masih ada usaha yang keras dari elemen yang terkait. Meskipun tidak dipungkiri bahwa semua itu butuh proses dan waktu yang cukup panjang. Kesulitan tidak hanya dialami oleh guru, namun siswa juga masih kesulitan jika harus belajar secara mandiri. Kita juga selalu digiring kepada opini publik yang menyalahkan guru dalam mengajar di kelas. Padahal, ada sistem besar yang mengatur semua itu dan memang perlu dikritisi.

    ReplyDelete
  11. Elsa Susanti
    17709251024
    S2 Pendidikan Matematika 2017 Kelas B

    Guru adalah fasilitator dalam pembelajaran. Oleh karena itu guru diharapkan mampu merancang pembelajaran yang membuat siswa terlibat aktif dalam pengkonstruksian pengetahuan. Abad 21 mendorong pembelajaran dengan memanfaatkan teknologi. Metode-metode pembelajaran terus berkembang menawarkan kemudahan-kemudahan Salah satu metode pembelajaran yang sesuai dengan tuntutan abad 21 adalah blended learning yaitu pembelajaran yang mengkombinasikan pembelajaran tatap muka dengan pembelajaran yang memanfaatkan teknologi baik offline maupun online. Namun menurut saya, hal utama dalam pemilihan metode pembelajaran adalah guru harus mempertimbangkan materi, dan karakteristik siswa.

    ReplyDelete
  12. Mariana Ramelan
    17709251056
    S2 Pend. Matematika C 2017

    Matematika akan menjadi ilmu jika ia dibangun di atas intuisi. Ilmu adalah bagian dari pengetahuan. Pengetahuan adalah sesuatu yang diketahui dari sumber atau referensi yang dapat dipercaya dan akuntabel. Kita mampu menerapkan pengetahuan untuk memecahkan masalah dalam kehidupan sehari-hari karena ilmu. Demikian juga matematika. Matematika adalah pengetahuan jika itu terbatas formal, sejauh diketahui bagaimana simbol, rumus, dan sebagainya. Tapi matematika akan menjadi ilmu jika kita menerapkan pengetahuan matematika dalam kehidupan sehari-hari. Tanpa perlu mendefinisikan pengetahuan matematika formal, maka kita telah berintuisi terhadap matematika dan dengan demikian kami telah membuat matematika menjadi pengetahuan matematika melalui intuisi yang kita miliki. Jadi dapat dikatakan bahwa intuisi adalah jembatan antara pengetahuan dan ilmu pengetahuan.


    ReplyDelete
  13. Membahas sedikit mengenai Folks Mathematics yang dibahas di atas. Folk mathematics atau mungkin dapat disebut juga ethnomathematics dapat diterapkan dalam pembelajaran. Siswa dapat berfikir dalam sudut pandang budaya dan diimplementasikan dalam kehidupan. Siswa dapat menjadikan berbagai kebudayaannya sebagai sarana belajar matematika. Tentu saja dibantu dengan inovasi guru matematikanya. Pembelajaran ini di sekolah dapat sangat membantu. Meskipun tidak semua materi matematika dapat dilihat dari sudut pandang kebudayaan, namun pembelajaran ethnomathematics dapat diupayakan untuk kemajuan pendidikan Indonesia.

    ReplyDelete
  14. Putri Solekhah
    17709251006
    S2 Pend. Matematika A

    Assalamu'alaikum wr wb,

    Menurut pendapat konstruktivis, siswa merupakan pelau atau subyek di dalam proses pembelajaran. Artinya ia sendiri yang membagun pengetahuannya melalui serangkaian kegiatan berpikir. Guru bertugas memfasilitasi siswa dalam membangun pengetahuannya. Salah satu caranya ialah menerapkan metode pembelajaran yang tepat sesuai dengan karekter materi dan siswanya. Hal tersebut dapat dilakukan dengan meyediakan media pembelajaran yang inovatif serta merangsang kemampuan interaksinya. Internet dapat menjadi salah satu media belajar yang baus dikembangkna pada era modern ini. Alasan disediakannya media belajar bagi guru karena hanya gurulah yang dapat memahami proses belajar siswanya serta siswa yang belum mampu secara mandiri mencari sendiri sumber belajar sehingga masih bergantung pada guru.

    ReplyDelete
  15. Insan A N/PPs PmC 2017/17709251052

    Pembelajaran yang baik identic dengan suatu aktivitas belajar oleh subjek, pembelajaran sebagai sebuah proses menemukan dan ditemukan.Proses tentunya membutuhkan waktu dan pelaksanaan yang bagus untuk mencapai tujuan. Proses dapat dibantu dengan berbagai media yang berkembang, sebagai contoh media video, alat peraga, dsb.

    ReplyDelete
  16. Arina Husna Zaini
    PEP S2 B
    17701251024
    Assalamualaikum Wr.Wb

    Posisi siswa dalam pembelajaran memegang peranan penting dalam proses pembelajara. Apa yang disampaikan Prof. Dr Marsigit, M.A memang benar. Memosisikan siswa sebagai aktor pembelajaran merupakan hal yang tepat karena dengan begitu siswa akan aktif dalam proses pembelajaran serta berusaha dengan aktif dalam proses mencari pengetahuan. Selain itu, penggunaan media pembelajaran berupa internet, video dan lainnya memberikan manfaat dan mempermudah siswa dalam belajar. Namun, penggunaan media tersebut harus dengan pengawasan dan arahan guru agar tidak salah target. Terima Kasih.

    ReplyDelete
  17. Latifah Fitriasari
    PM C

    Penyediaan lingkungan pembelajaran yang efektif meliputi strategi yang digunakan guru untuk menciptakan pengalaman ruang kelas yang positif. Matematika memang mencakup banyak aspek dalam kehidupan, sehingga matematika tidak dapat didefinisikan secara pasti. Aspek yang identik dengan matematika atau hitungan biasa aspek kognitif. Saat ini masih banyak pembelajaran yang kurang efektif. Karena banyak pembelajaran yang siswa masih pasif dalam proses belajar mengajar. Guru banyak mendominasi kegiatan pembelajaran. Dan siswa kurang aktif dalam proses belajar.

    ReplyDelete
  18. Muh Wildanul Firdaus
    17709251047
    Pendidikan matematika S2 kls C

    Pendidikan adalah usaha sadar. Sehingga, dalam pendidikan seharusnya siswa melakukan usaha untuk memperoleh pengetahuannya atau yang sering disebut student center. Dengan demikian, pengetahuan yang diperoleh akan bertahan lama, seperti teori Bruner tentang belajar bermakna apabila siswa menemukan sendiri pengetahuannya.
    Usaha yang telah dilakukan pemerintah patut dihargai, karena pemerintah selalu berusaha bagaimana untuk memperbaiki kurlitas pembelajaran di Indonesia. Salah satunya adanya perbaikan dalam kurikulum yang digunakan. Saat ini kurikulum yang berlaku adalah kurikulum 2013 yang menitikberatkan pada keaktifan siswa selama pembelajaran.

    ReplyDelete
  19. Ilania Eka Andari
    17709251050
    S2 PMat C 2017

    Matematika akan menjadi ilmu jika dibangun dengan intuisi. Satu kalimat yang memegang makna sebenarnya dari ilmu matematika. Ilmu adalah bagian dari pengetahuan. Pengetahuan adalah sesuatu yang diketahui dari sumber atau referensi yang dapat dipercaya dan akuntabel. Kita bisa menerapkan pengetahuan untuk memecahkan masalah dalam kehidupan sehari-hari. Matematika adalah pengetahuan jika hanya sebatas diketahui bagaimana simbol-simbol, rumus, dan sebagainya. Namun, matematika akan menjadi ilmu jika kita menerapkan pengetahuan matematika dalam kehidupan sehari-hari. Tanpa perlu mendefinisikan pengetahuan matematika formal, maka kita telah berintuisi terhadap matematika dan dengan demikian kami telah membuat matematika menjadi pengetahuan matematika melalui intuisi yang kita miliki. Jadi dapat dikatakan bahwa intuisi adalah jembatan antara pengetahuan dan ilmu pengetahuan.

    ReplyDelete
  20. Firman Indra Pamungkas
    17709251048
    S2 Pendidikan Matematika 2017 Kelas C

    Assalamualaikum Warohmatullah Wabarokatuh
    Matematika merupakan suatu kegiatan. Oleh karena itu, dalam pembelajaran matematika, siswa hendaknya dilibatkan secara langsung. Siswa tidak hanya berperan sebagai pendengar namun juga pelaku. Siswa seharusnya diberi kesempatan utnuk melakukan kegiatan matematika dan membangun matematikanya, sedangkan guru bertindak sebagai fasilitator yang siap memfasilitasi kebutuhan belajar siswa.

    ReplyDelete
  21. Latifah Fitriasari
    17709251055
    PPs PM C

    Belajar matematika membutuhkan kemauan dan usaha yang besar. Pada kenyataannya, para siswa harus aktif di dalam kelas akan tetapi kebanyakan dari mereka sekarang pasif. hal ini dapat dipengaruhi oleh guru / pendidik mereka. Terkadang guru perlu membiarkan mereka memecahkan masalah tersebut dengan cara mereka sendiri, sehingga daat membuat mereka lebih berpikir kreatif.

    ReplyDelete
  22. Novita Ayu Dewanti
    17709251053
    S2 PMat C 2017

    Bismillah
    Dalam dialog ini dikatakan bahwa telah diketahui bahwa matematika murni sejalan dengan Platonisme; dan matematika sekolah sesuai dengan Aristotelian-isme. Guru pada matematika murni maupun sekolah harus mengetahui posisi mereka sendiri. Matematikawan murni berusaha untuk melegitimasi Platonisme di sekolah-sekolah (walaupun kebanyakan mereka tidak menyadarinya); mereka hanya menerapkan apa yang bisa mereka lakukan sebagai matematikawan. Sedangkan pada matematiak sekolah yang menganut sosial-konstruktivis telah mencoba membangunkan kita semua untuk mulai bergerak mengembangkan pendidikan matematika berdasarkan sifat siswa belajar matematika.

    ReplyDelete
  23. Isoka Amanah Kurnia
    17709251051
    PPs Pendidikan Matematika 2017 Kelas C

    Each teacher has hope for his students to be active in exploring knowledge but there is still a confusion by the students to give full control to the students to explore the knowledge that this fear may be due to a lack of confidence that students are able to do the learning in a more independent and more trusting way self in the learning process. Student centered learning has long been encouraged in the learning process. But in practice, sometimes teachers are still often in control and dominate in learning.

    ReplyDelete
  24. Nama: Dian Andarwati
    NIM: 17709251063
    Kelas: Pendidikan Matematika (S2) Kelas C

    Assalamu’alaikum. Tema dari dialog ialah fokus matematika dan pedagogi. Masalah utama pendidikan matematika ialah pembelajaran masih bersifat delivering knowledge. Siswa masih pasif dan menunggu untuk diberi ilmu. Guru harus berupaya agar siswa menjadi aktor utama dalam pendidikan, siswa harus dapat aktif mencari pengetahuannya sendiri. Guru harus senantiasa berinovasi dalam pembelajarannya. Guru harus mampu mempersiapkan siswa untuk belajar dengan cara memancing rasa ingin tahu siswa, guru harus mampu memfasilitasi siswa untuk berdiskusi, menyimpulkan dan menyampaikan ide-ide matematika siswa.

    ReplyDelete
  25. Fitri Ni'matul Maslahah
    17709251058
    PPs PM C

    Siswa harus diposisikan sebagai pusat pembelajaran agar siswa dapat mengelaborasi dan mengeksplorasi kemampuannya dengan maksimal. Pembelajaran yang menempatkan guru sebagai segala-galanya akan menutup kreativitas siswa dalam berkembang. Pembelajaran hanya akan berjalan searah dan siswa hanya mengerjakan apa yang diperintahkan guru atau meniru apa yang dilakukan dan dikerjakan oleh guru, dengan pembelajaran yang demikian maka outcomes matematika seperti yang diminta secara internasional menjadi sesuatu yang sukar untuk dicapai. Wallahu a'lam

    ReplyDelete
  26. Metia Novianti
    17709251021
    PPs P.Mat A

    Saya setuju dengan pendapat yang mengatakan bahwa dalam pembelajaran siswalah yang seharusnya menjadi aktor. Ini berarti pembelajaran berpusat pada siswa, guru sebagai fasilitator dalam membantu siswa mengkonstruk sendiri pengetahuannya. Banyak model-model atau pendekatan-pendekatan pembelajaran yang esensinya murid sebagai aktor dalam pembelajaran. Apabila guru-guru dapat memahami dan mengimplementasikan model-model tersebut dalam pembelajaran dengan baik, sekiranya akan tercipta pembelajaran yang bervariasi dan membantu siswa membangun pengetahuannya.

    ReplyDelete
  27. Ulivia Isnawati Kusuma
    17709251015
    PPs Pend Mat A 2017

    Proses pembelajaran dikatakan efektif dan optimal jika di dalam proses pembelajaran membuat siswa menjadi pusat pembelajaran. Dimana siswa tidak lagi mendengarkan guru yang ceramah menjelaskan, tetapi siswa sendiri yang nantinya dapat membangun pengetahuannya sendiri dengan guru sebagai fasilitator. Namun permasalahan sampai saat ini yang masih menjadi masalah utama adalah pembelajaran yang berlangsung masih menggunakan pembelajaran tradisional, guru yang aktif dalam pembelajaran, siswanya pasif. Oleh karena itu sebagai calon guru, kita harus mengubah pandangan itu menjadi pembelajaran yang melibatkan siswa dalam proses pemahaman konsep. Hendaknya seorang guru dapat meningkatkan pendekatan untuk menjadi lebih berorientasi pada siswa. Guru perlu banyak berlatih supaya menemukan metode yang sesuai

    ReplyDelete
  28. Aristiawan
    17701251025
    S2 PEP 2017 B

    Pendidikan adalah usaha yang dilakukan secara sadar. Bukan pendidikan namanya jika ia dilakukan tanpa sadar. Penurunan dari definisi ini, maka student centered menjadi sangat relevan. Dimana seharusnya siswa lah yang menemukan konsep dari materi pelajaran yang disampaikan, bukan guru yang menjejalkan konsep kepada siswa.

    ReplyDelete
  29. Dheni Nugroho
    17709251023
    Pendidikan Matematika

    Learning mathematics requires great effort. In fact, the students who should be active in class but they just passive in the class for now. It is influenced by their teachers. The teachers have to let them to solve the problems by their own ways. So, they can learn to think creatively.

    ReplyDelete
  30. Ibnu Rafi
    14301241053
    S1 Pendidikan Matematika Kelas I 2014

    Berdasarkan dialog antara Prof. Marsigit dan Zor Shekhtman, dapat diambil kesimpulan bahwa yang menjadi tugas utama dari seorang guru adalah memfailitasi siswa untuk mengkonstruk pengetahuan dan pemahaman mereka sendiri, memfasilitasi terjadinya pembelajaran secara kolaboratif dan memfasilitasi siswa untuk mengungkapkan gagasannya serta menarik kesimpulan dari apa yang telah mereka lakukan atau alami. Dengan kata lain, yang menjadi aktor utama dalam suatu pembelajaran adalah siswa, bukan guru.

    ReplyDelete