Aug 18, 2009

Syllabus for Philosophy of Mathematics Education

Yogyakarta State University
Faculty of Mathematics and Science
Academic Year 2009/2010
By Dr Marsigit MA


Philosophy of Mathematics Education
Syllabus


Subject Lesson : Philosophy of Mathematics Education
Study Program : Mathematics Education
Lecturer : Dr. Marsigit, M.A.
Code : MMP 211
Credit Semester : 2 (Semester 6)

Standard Competency :
To have experiences in synthesizing the ontological, epistemological, and axiological aspects of mathematics and mathematics education.

Description :
The lesson of Philosophy of Mathematics Education has 2 credit semester. The aim of the lesson is to facilitate the students of mathematics education to have experiences to learn and synthesize the theses and its anti-theses of the ontological, epistemological, and axiological aspects of mathematics and mathematics education. The lesson covers the in-depth study of the nature, the method and the value of mathematics and mathematics education. The material objects the philosophy of mathematics consist of the history of mathematics, the foundation of mathematics, the concept of mathematics, the object of mathematics, the method of mathematics, the development of mathematics, the hierarchy of mathematics and the value of mathematics. The material objects of the philosophy of mathematics education consists of the ideology and the foundation of mathematics education as well as the nature, the method and the value of education, curriculum, educator, learner, aim of teaching, method of teaching, teaching facilities, teaching assessment. Teaching learning activities of this lesson consists of the expositions by the lecture, classroom question and answer, sharing ideas, experiences, students’ assignments, students’ presentation, scientific papers, and browsing as well as developing internet website. The competences of the students cover their motivations, their attitudes, their knowledge, their skills and their experiences. These competencies are identified, assessed, and measured through their teaching learning activities, their assignments, their participations, the mid semester test, the final test and portfolios.

6 comments:

  1. Taofan Ali Achmadi
    16701251001
    PPs PEP B 2016

    Silabus adalah rencana pembelajaran pada suatu kelompok mata pelajaran/tema tertentu yang mencakup standar kompetensi , kompetensi dasar, materi pokok/pembelajaran, kegiatan pembelajaran, indikator, penilaian, alokasi waktu, dan sumber/bahan/alat belajar

    ReplyDelete
  2. Azwar Anwar
    16709251038
    Pendidikan Matematika S2 Kelas B 2016

    Silabus ini sebagai wadah dalam memahami sebuah filsafat, matematika maupun filsafat matematika. Filsafat matematika salah satu cabang dari filsafat yang bertujuan untuk memberikan rekaman sifat dan metodologi matematika dan untuk memahami kedudukan matematika di dalam kehidupan manusia. Selain itu juga bertujuan untuk memfasilitasi siswa pendidikan matematika untuk memiliki pengalaman belajar dan mensintesis tesis dan anti-tesis nya dari ontologis, epistemologis, dan aksiologis aspek matematika dan matematika pendidikan.

    ReplyDelete
  3. Nilza Humaira Salsabila
    16709251026
    Pendidikan Matematika kelas B PPs 2016

    Assalamu’alaikum Wr. Wb.
    Dari silabus yang Bapak bagikan di atas tujuan dari pembelajaran filsafat pendidikan matematika adalah untuk memfasilitasi mahasiswa pendidikan matematika untuk memiliki pengalaman belajar dan mensintesis tesis dan anti tesisnya berdasarkan aspek ontologi, epistomologi, dan aksiologi dari matematika dan pendidikan matematika.
    Wassalamu’alaikum Wr. Wb.

    ReplyDelete
  4. Iqlima Ramadhani Fabella
    13301241017
    Pendidikan Matematika A 2013

    Trimakasih untuk silabus yang bapak berikan. Semoga bermanfaat dalam mempelajari pembelajaran filsafat pendidikan matematika

    ReplyDelete
  5. Fitri Ayu Ningtiyas
    16709251037
    S2 P.Mat B UNY 2016


    Dari silabus filsafat pendidikan matematika diatas terlihat bahwa tujuan pembelajaran ini adalah untuk memfasilitasi siswa pendidikan matematika untuk memiliki pengalaman belajar dan mensintesis tesis dan anti-tesis dari ontologis, epistemologis, dan aksiologis aspek matematika dan matematika pendidikan yang mencakup studi mendalam tentang sifat, metode dan nilai matematika dan matematika pendidikan.

    ReplyDelete
  6. Moh. Bayu Susilo
    16709251012
    S2/P. Matematika/A/2016

    Silabus filsafat pendidikan matematika mengandung langkah-langkah pemahaman matematika peserta didik sesuai dengan aspek-aspek filsafat. Sehingga memudahkan peserta didik dalam mempelajari matematika karena sesuai dengan pola pikir filsafat masing-masing peserta didik yaitu dengan tesis dan antitesis, pembelajaran matematika yang disesuaikan dengan ontologi, epistimologi dan aksiologi pendidikan matematika itu sendiri.

    ReplyDelete

marsigitina@yahoo.com, marsigitina@gmail.com, marsigit@uny.ac.id